Minä ja muutama muu turisti Playa Del Carmenissa

Meksiko 12/2016

Olimme jo viikon ehtineet omatoimisesti pyöriä vähän pienemmissä Meksikon rantakaupungeissa ja Belizen puolella, kun saavuimme lomamme viimeiselle etapille. Tästä alkoi reissumme rehellinen pakettimatkailuosuus. Olimme varanneet Tuin kautta viikoksi all inclusive -hotellin Meksikon suurimpiin turistikaupunkeihin lukeutuvasta Playa Del Carmenista. Vaikka tiesimme mitä tuleman piti, oli järkytys ensin kova. Matkamme muuttuikin aika radikaalisti autenttisista, rennoista ja rauhallisista rannoista Playacar-alueen turistihelvetiksi. Emme olleet viikkoon törmänneet suomalaisiin, mutta nyt hotellin aulaan astuessamme ensimmäisenä kuulimme suomalaislapsen kitinää. Kun ensijärkytys oli hälventynyt ja hulppean Riu Tequila-hotellin all inclusive -tarjontaan oli tutustunut, täytyy myöntää että nautimme tästäkin lomaosiosta ihan täysin siemauksin.

Hotellimme Riu Tequila tosiaan sijaitsi Playacar-alueella, joka oli pullollaan suuria hotellikomplekseja. Alueelle pääsi vain vartioitujen porttien kautta. Hotellien lisäksi alueella oli paljon turistikrääsämyymälöitä, muutama ruokapaikka mm. Starbucks sekä varakkaampien meksikolaisten yksityisasuntoja. Riu Tequila oli vallan mainio all inclusive -hotelli, jota voin helposti suositella. Teen hotellista vielä tarkemman blogikirjoituksen.

Olimme tulleet Playa Del Carmeniin rentoutumaan ja sitä todella teimme. Viikon aikana emme monesti poistuneet hotellialueelta, vaan lähinnä makasimme drinkki kädessä oman hotellimme uima-altaalla tai viereisen hotellin rannalla. Naapurihotelli kuului myös Riu-ketjuun, joten sen all inclusive -palveluita sai yhtälailla käyttää. Playcarin hiekkaranta oli aivan uskomattoman kaunis. Vesi oli kirkkaan turkoosia ja hiekka vitivalkoista. Palmut reunustivat leveää rantaviivaa. Ainoa miinus oli se valtava turistimassa, joka rannan oli kansoittanut. Hotellimme rannalla oli helposti enemmän ihmisiä kuin koko Caye Caulkerin saarella yhteensä. Ranta oli myös täynnä erilaisten vesiaktiviteettien tarjoajia sukelluksesta vesijetteilyyn, eli tekemistä rannalta varmasti löysi. Omaan korvaan aktiviteetit tosin kuulostivat kohtuullisen kalliilta, luultavasti tinkimisen varaa oli reilusti.

Pasi kävi Playa Del Carmenissa kahtena päivänä sukeltamassa. Sukellukset olivat olleet onnistuneita, näkyvyys oli tottakai hyvä ja näkemistä riitti koralleista kilpikonniin. Toisena päivänä oltiin sukellettu 90-luvulla uponneeseen hylkyyn, mikä varmasti oli jännittävä kokemus. Ilmeisesti joissain sukellusspoteissa oli ollut aika kovia merivirtauksia, mutta myös tasaisempia paikkoja löytyi.

Riu Tequila sijaitsi Playcar-alueen laidalla. Kun rantaa pitkin lähti kävelemään alueen reunalle, pääsi nopeasti pois hotellialueelta. Tällöin rannalla sai varsinkin aikaisin aamulla kävellä ihan keskenään. Tässä kohdassa rantaviivaa tosin huomasi sen, että rannan puhtaanapito loppui siihen mihin hotellialue loppui. Eli hiekalla sai kävellä melko varovaisesti, ettei tallannut terävien oksien tai varmaan vastapäiseltä Cozumelin saarelta kulkeutuneiden roskien päälle. Rantaviiva muuttui täällä päässä kivikkoisemmaksi, mutta jos jaksoi liukastalla kiveltä toiselle, pääsi mukavan autioihin poukamiin. Samalla pystyi bongailemaan pelikaaneja ja suuria iguaaneja.

Muutama muukin lähtenyt nauttimaan auringosta

Yhtenä päivänä kävimme Playa Del Carmenin keskustassa. Kävelimme keskustaan rantaviivaa pitkin noin neljän kilometrin matkan. Playa Del Carmen oli aivan erilaista Meksikoa, mihin Tulumissa tai Chetumalissa olimme tutustuneet. Keskusta oli täynnä kalliita kansainvälisiä merkkiliikkeitä aina Guessista Tommy Hilfigeriin. Turistikrääsäkojuja oli pilvin pimein ja täällä ensimmäisen kerran törmäsimme ärsyttäviin sisäänheittäjiin, jotka eivät meinanneet jättää meitä turistiraukkoja rauhaan. The Fifth Avenue oli ilmeisesti suurin ostoskatu Playa Del Carminessa. Sen lähettyvillä oli myös omia suosikkikauppojani kuten Old Navy ja Stradivarius. Ostokset jäivät kuitenkin tekemättä, koska en ollut valmistautunut shoppailemaan Meksikossa, eikä +30 helteessä ollut yhtään shoppailufiilistäkään vaikka liikkeet olivat ihanan ilmastoituja.

Emme viihtyneet keskustassa kauaa. Ostimme muutamat tuliaiset isommasta krääsämyymälästä. Itse voisin suositella “helpoksi” Meksikon tuliaiseksi erilaisia chilikastikepulloja. Tosin vinkkinä mainittakoon, että tällaisia pulloja + paljon muutakin tuliaiseksi vietävää elintarviketta sai aikalailla halvemmalla suoraan Cancunin lentokentältä ostettuna, mikäli sinne asti malttaa tuliaisten hankkimisen säästää. Pakollisten tuliaisten oston jälkeen lähdimme takaisin hotellille päin. Kävelimme takaisin Playcar-alueen läpi, ja matka menikin rattoisasti älyttömän isoja hotellikomplekseja ihmetellessä.

Ostin uudet ranta-raybanit. Näitä myytiin joka turistikojussa.

En tiedä voinko ihan varauksetta suositella Playa Del Carmenia Meksikon matkakohteeksi, koska henkilökohtaisesti pidin esimerkiksi Tulumista paljon enemmän. Tämä tietenkin riippuu aivan siitä mitä lomalta hakee. Mikäli haluaa välillä nauttia elämästä aivot narikassa -tyyppisesti niin kuin me, voin suositella Play Del Carmenia lämpimästi. Tämä kuitenkin vaatii jo all inclusive -hotellin varaamista, koska uskoisin että esimerkiksi syöminen turistialueella on todella kallista. Playacarin kaunis hiekkaranta ja hotellin ihanat drinkit tekivät meidän lomastamme aika täydellisen.