Upea päivä valliriutalla

Belize 12/2016

Valehtelematta yksi syy vääntäytyä Meksikosta pitkä matka Caye Caulkerille oli Raggamuffin Tours. Kun kartoitin paikkoja Jukatin läheltä, törmäsin Raggamuffin Toursin instagram-tiliin. Nämä pojat olivat ainakin osanneet brändätä itsensä hyvin. Selailin hastageja ja vakuutuin että juuri heidän retkellään haluaisin mennä polskimaan Belizeen maailman toiseksi suurimmalle valliriutalle.

Varasimme päivän snorklausretken jo Suomessa varmistaaksemme, että mahdumme mukaan. Yhteydenpito sähköpostilla toimi loistavasti. Caye Caulkerille saapuessamme huomasimme iloksemme, että myös majoituspaikkamme oli aivan Raggamuffin Toursien toimiston vieressä. Tämä sinänsä ei ollut yllätys ottaen huomioon, että saarella kaikki asiat olivat lähellä toisiaan. Kun snorklauspäivä koitti, olimme toimistolla jo aamutuimaan sovittelemassa räpylöitä ja snorkkeleita.

Puoli kymmenen aikaa Raggamuffinien paatti lähti laiturista. Retkelle ilmottautuneita oli niin paljon, että matkaan lähti kaksi venettä. Meidän seurueessamme oli enimmäkseen brasilialaisia ja kanadalaisia. Retkelle oli eksynyt myös yksi ruotsalaispariskunta, jotka olivatkin ensimmäiset reissulla näkemämme pohjoismaalaiset. Suomalaisiin emme törmänneet koko Caye Caulkerilla. Päivä oli aurinkoinen ja tunnelma oli kaikilla katossa. Oli aivan mahtavaa istua leppoisasti keulassa kun paatti seilasi kohti merta.

Raggamuffin Toursin suuri toimisto

Meidän paatti

Ensimmäisenä purjehdimme Hol Chan Marine Reserveen, jossa kaikille annettiin paikan rannekeet luvaksi pulikoida riutalla. Vedessä meidät jaettiin vielä kolmeen ryhmään, joita kaikkia vetivät Raggamuffinin pojat. Snorklasin elämäni ensimmäistä kertaa riutalla, ja oli kyllä niin paljon siistimpää mitä olisin voinut kuvitella. Luulin, että pelkäisin ällöjä kaloja, mutta täällä ei isotkaan kalat säikyttäneet. Halusi vain nähdä lisää hassuja otuksia kaikissa sateenkaaren väreissä. Täytyy sanoa, että matkanjärjestäjällä oli todella laaja tietämys paitsi kaloista ja koralleista, myös paikoista mistä mikäkin kiva kala löytyy. Esimerkiksi oppaamme osasi mennä tarjoamaan simpukan kuoressa kalaa juuri oikeaan kivenkoloon, josta kohta ilmestyikin mureena. Hienojen korallien ja värikkäiden kalojen lisäksi näimme sekä keihäs- että paholaisrauskuja. Niitä uiskenteli ohi vähän väliä. Kaiken kaikkiaan mieletön kokemus.

img_0373-2 img_0413-2 img_0430-2 img_0436-2

Opastetun kierroksen jälkeen nousimme takaisin paattiin ja söimme maittavan päivällisen. Lämmin ruoka maistui ihan taivaalliselta pitkähkön snorkalusreissun jälkeen. Matka jatkui ja seuraavana saavuttiin The Shark and Ray Alleylle, jossa nimensä mukaan voi nähdä riuttahaita. Raggamuffinien pojat houkuttelivat hait paikalle kuolleilla kaloilla ja me retkeilijät hyppäsimme sekaan! Riuttahait olivat paljon valtavampia mitä olin luullut, isoimmat olivat lähemmäksi kolme metrisiä. Hiukkasen kuumotti ensimmäinen hyppy haiden viereen. Onneksi riuttahait ovat vaarattomia ihmisille! Siinä me uiskentelimme isojen haikalojen pyöriessä vieressä. Ennen uimista oppaamme oli painottanut, ettei haihin saa koskea eikä muutenkaan häiritä. Pysyttelimme siis pienen etäisyyden päässä, mutta välillä joku hai ui ihan vierestä. Aivan mahtavaa!

Kun haiden kanssa oli uitu, suuntasimme viimeiselle etapille. Tämä oli The Coral Gardens, jossa saimme vapaasti snorklailla pareittain. Täällä korallilla näki enemmän pieniä kaloja, jotka monet ainakin muistuttivat tuttuja akvaariolajeja. Minä keskityin enemmän leikkimään meidän köyhän miehen goprolla kun kuvailin sukeltavaa Pasia Rolleilla. Tämän uinnin jälkeen nousimme paattiin ja otimme suunnaksi Caye Caulkerin. Söimme välipalaksi teemanmukaisesti chevicheä, joka siis on limetillä raakakypsytettyjä mereneläviä.

img_0369-2 img_0379-2 img_0375-2 img_0382-2 img_0355-2

Aurinko alkoi laskea ja meri oli todella tyyni. Ulapalla seilatessamme miehistö avasi rommipullon, laittoi musiikkia kovemmalle ja laivastamme tulikin bilepaatti! Rommibooli maistui kaikille ja kohta veneessä oli hilpeistä hilpein tunnelma. Meitä karastuneita suomalaisia nauratti kun toisille kanadalaispojille rommipaukut taisivat olla liikaa. Saimme nimittäin nauttia aika mahtavasta Justin Bieber tanssishowsta! Lieneekö nousuhumalan vaikutusta, mutta olimme tässä vaiheessa retkestä ja sen hetkisestä kokemuksesta haltioissamme. Tuntui, ettei mikään voisi olla enää paremmin.

Illan suussa saavuimme takaisin Caye Caulkerin edustalle. Paatti pysähtyi aivan lähelle meidän airbnb-mökkimme laituria. Tässä kohdassa jostain syystä majaili hervottoman kokoisia tarponeja. Nämä yli kaksimetrisiksi kasvavat petokalat uiskentelivat ihan pinnassa ja niitä oli paljon. Kyllä nyt kelpaa esitellä valokuvia kalamiehille. Kalat eivät ole tiettävästi vaarallisia ihmisille, mutta vähän kyllä kuumotti kun Pasi seuraavana päivänä snorklaili aivan parven oleskelupaikan lähellä.

Tarpooneja!

img_1706 img_1708

Lopulta ihana Raggaking-laivamme seilasi laituriin. Retki oli ihan käsittämättömän mahtava. Kyllä tämän takia jo Caye Caulkerille asti matkusti. Suosittelen ihan kaikille retkeä maailman toiseksi suurimmalle koralliriutalle, jossa voi nähdä vaikka ja mitä. Suuret suositukset saa myös Raggamuffin tours. Toki uskon, että muutkin saaren yritykset järjestävät yhtä laadukkaita ja kokemusrikkaita retkiä. Raggamuffinien pojille valliriutta oli selvästi suuri intohimo. Tulin myös vakuuttuneeksi siitä, miten matkanjärjestäjät halusivat suojella ja vaalia riuttaa heidän kotimaansa edustalla. Matkan teki spesiaaliksi juuri Raggamuffinien kavereiden positiivinen ja leikkisä asenne. Iloinen tunnelma tempaisi kaikki reissaajat mukaansa.

Edellinen viesti Seuraava viesti

2 Kommentit

• Vastaa Nomadi 19.10.2017 18:29

Olipa kiva löytää blogisi, kun hengaillaan Meksikossa ja tuli mieleen, että voisi vaikka piipahtaa Belizessä Tuo snorklausreissunne kuulostaa ihan mahtavalta! Pitääkin tutustua muihin postauksiisi, kiitos näistä!

• Vastaa marikasillanpaa 19.10.2017 19:16

Kiitos kommentista! Ehdottomasti suosittelen visiittiä Caye Caulkerille. Se on paikka minkälaista ei varmasti löydä muualta 🙂 Olen iloinen, että päätimme vierailla Belizessä. Ihanaa reissua teille! 🙂