Gambian Paradise Beach

Gambia 01/2014

Tammikuussa Gambian kelit olivat luotuja auringon ottoon ja  rannalla oleiluun. Päivisin reilun + 30 asteen lämmössä lekotteli rantatuolilla ja nautiskeli leudosta tuulenvireestä. Valitettavasti oman hotellimme ranta oli hieman epämääräinen ja vähän sotkuinenkin. Rannan tuntumassa oli tosiaan myös rämeikkö jossa paikallinen krokotiili hengaili. Rantatuoleja oli myös harmittavan vähän saatavilla.

Usein kävelimmekin (ja välillä ajelimme myös taksilla) muutaman kilometrin päähän toisten hotellikompleksien rannalle. Siellä jenkkityyppisen parisängyn näköisen auringonottoalustan sai käyttöönsä kun lupasi ostaa pari naurettavan edullista drinkkiä auringonoton lomassa. Tämä ranta oli mukava joskin Atlantin aallokko oli sen verran tyrskyinen, että usein rannalla liehui punainen lippu.

Kuulin paikallisten mainostavan paikkaa nimeltä Paradise beach ja mielenkiintoni heräsi. Paikalliset maalailivat mielikuvaa rannasta, jossa oli kilometreittäin autiota hiekkarantaa ja merenkäynti huomattavasti rauhallisempaa. Mikä oli tämä paratiisiranta, johon hotellimme matkanjärjestäjät eivät edes myy retkiä? Päätimme ottaa tästä selvää.

img_2975Kroko!

wp_20140116_086Hotellimme rannan koiria
wp_20140116_098 wp_20140114_008wp_20140116_055
Gambiassa riitti “taksikuskeja”. Itseasiassa paikassa tuntui olevan ammatiltaan taksikuski silloin kun sattui omistamaan auton. Kyydin lisäksi taksikuskit tarjosivat opaspalveluita ja räätälöityjä retkiä eri puolille Gambiaa. Tällaisia palveluita tarjosi mm. Uncle Badgie niminen herra, jonka kanssa sovimmekin päivästä tuolla paljon hehkutetulla Paradise Beachilla. Retki alkoi mielenkiintoisesti kun kuskimme halusi hakea kotoaan korvalappustereot (sai niihin sentään laitettua cd:n, ei tarvinnut kasettia). Eli ensimmäisenä ajelimmekin hökkelikyläkeskittymään. “Talot” oli tehty aaltolevystä ja kadun varret olivat täynnä jätteitä ja autonrenkaita. No Badgie sai stereonsa ja matka jatkui. Kohteeseen ajoi noin tunnin verran. Matkan loppupuolella oma uskoni päämäärästä alkoi loppua kesken, kun pieni hiekkatie sen kuin kapeni ja kapeni. Välillä ajelimme kunnon rämeikössä. Badgien piti välillä pysäyttää auto ja käydä siirtämässä isoja risuja pois tieltä.

Lopulta saavuimme merenrantaan. Tässä kohdassa rantaa oli yksi isohko ravintola, jonka terassi levittyi rantaviivalle isoine rantatuoleineen ja -sohvineen. Muuten rannalla ei näkynyt mitään myymälöitä ja ihmisiäkin mestoilla oli vain kourallinen. Merikin vaikutti todella tyyniltä, aaltoja ei ollut nimeksikään. Kun terassialueelta katsoi sivulle, näki silminkantamattomiin autiota rantaviivaa. Olimme todellakin tulleet paratiisirannalle!

Olin paikasta aivan liekeissä. Halusin vain kävelemään pitkin hiekkarantaa. Jätimmekin kuskimme vahtimaan nyssäköitämme terassille ja lähdimme kahdestaan rannalle. Kuljimme vaikka kuinka pitkään ihastellen merta, pitkävartisia palmuja ja tuhansia simpukoita, joita Atlantin aallot kuljettivat hiekalle. Olin ihan haltioissani. Kyllä paikallisten hehkutukseen kannatti luottaa.
wp_20140113_088 img_3016 wp_20140113_106 wp_20140113_01220140116213706 wp_20140113_075
Jossain vaiheessa nälkä ja (drinkki)jano yllätti, ja päätimme palata takaisin ravintola-alueelle. Ostimme drinkit ja tilasimme ruoat, jotka nautimme leveillä aurinkotuoleilla. Välillä kävimme meressä uimassa. Olipa poikaa lillua pienissä aalloissa, kun hotellimme rannalla uiminen oli kovemman merenkäynnin takia vähän työläämpää. Uncle Badgie hengaili ajan baaritiskillä. Muistimme kyllä mukavaa kuskiamme ja ostimme tällekin välillä cokista. Auringon alkaessa laskea, lähdimme takaisin kohti hotellia. Päivä oli minusta mieletön ja Badgie todella kiva ja mukava kuski. Tämä koko päivän kestänyt kyytipalvelu maksoi meille vajaa 40 euroa. Alkuperäisesti sovittu maksu oli pienempi, kiitos ennen matkaa käydyn pitkällisen hintaväännön. Maksoimme kuitenkin extraa, koska olimme niin tyytyväisiä koko päivään.