Go Ducks Go

Päivä 16: Santa Barbara, Malibu & Los Angeles 7.4.2016

Tänään oli tarkoitus ajella takaisin lähtöpisteeseen eli Los Angelesiin. Vähiin käyvät ihanat lomapäivät Amerikan maalla! Ajelimme Losiin pitkin Road 1-tietä, joten pääsimme ihmettelemään myös Santa Barbaran ja Malibun rantakaupunkeja.

Ensimmäinen etappimme olikin Santa Barbara. Ajelimme tottuneesti taas meren rannalle, koska oletimme siellä olevan kaikki nähtävä. Santa Barbaran ranta ei kuitenkaan ollut niin hieno ja iso kuin muissa rantakylissä. Kävelykatu rannalta puuttui ja muutenkin hiekkaranta oli täynnä levää ja muuta roskaa. Otimme takaisin auton allemme ja ajelimme kaupungin keskustaan. Keskusta oli ihan viihtyisä isoine kevyen liikenteen väylineen. Säätiedotuksen mukaan Los Angelesiin oli luvattu sadetta, joten emme pitäneet kiirettä aurinkoisesta Santa Barbarasta lähdön kanssa. Haimme Starbucksista kahvit ja joimme ne ulkona penkeillä.

Kun lähdimme kurvaamaan kohti Malibua, ilma muuttuikin äkisti pilviseksi ja tuuliseksi. Keli enteili sadetta. Malibuun päästessämme alkoikin sataa tihuttaa. Jätimme auton rannan lähelle ja aikeenamme oli kävellen bongailla tähtien upeita rantahuviloita. No, tämä jäi haaveeksi, koska upeimmat lukaalit sijaitsivatkin suljetulla katuosuudella. Kadulle pääsi vain puomin kautta, missä muutama vartija päivysti. Malibusta ei jäänyt kyllä mitään positiivista mieleen, koska ilma oli muuttunut niin kurjaksi. Mitään hiekkarantaakaan emme löytäneet, pelkästään yhden kohtuullisen surullisen näköisen luontopolun jollain suoalueella. Päätimmekin pian luovuttaa Malibun tutkimisen.

Malibusta pääsi tosi kätevästi ja nopeasti rantatietä Santa Monicaan asti, ja näin olimmekin jo takaisin Los Angelesin mailla. Olimme varanneet airbnb-majoituksemme kohtuullisen läheltä Staples Areenaa, jonne olimme illalla menossa katsomaan NHL-peliä. Sateen takia muutama muukin oli lähtenyt autolla liikkeelle, ja saimme kokea ne Losin kuuluisat ruuhkat. Seitsemän kaistaa ja kaikki seisoivat. Viimeiseen kahdeksan mailin matkantekoon menikin tunti kun tiet olivat niin jumissa.

Matkalla maisemat oli kohdallaan

Kun vihdoin pääsimme Airbnb-majoitukseemme, oli meillä aikaa vaihtaa vain pikaisesti vaatteet, koska sitten täytyi jo kiirehtiä illan peliin. Emme todellakaan osanneet odottaa seisovamme niin pitkään ruuhkissa. Kuljimme Staples Centerille Uberilla. Pakko kyllä mainostaa, miten älyttömän kätevästi, helposti ja nopeasti sovellus toimii! Ainakin Losissa oli tosi paljon Uber-kuskeja. Kyyti Areenalle oli aivan käsittämättömän halpa. Ei voi kuin suositella!

NHL-peli oli tällaiselle jääkiekko-noviisillekin aika hieno kokemus. Kyllä jenkit vaan osaavat tuotteistaa lajin kuin lajin ja rakentaa pelistäkin unohtumattoman spektaakkelin. Meininki oli tosin omaan makuun hieman liian isänmaalinen, laulettiin kansallislaulua ja osoitettiin monta kertaa suosiota jollekin paikan päällä olleelle sotaveteraanille. Kaiken kaikkiaan tykkäsin kuitenkin tosi paljon ja aika kului kuin siivillä. Me kannustimme Mighty Duckseja, mutta areenan 26 000 katsojasta 95% kuului olevan L.A. Kings -faneja. Mieleen jäi myös väliajalla ostettu mansikkamargaritadrinkki, joka oli parasta margaritaa mitä ikinä olen juonut! Pelin jälkeen menimme monien muiden katsojien tapaan lähibaariin juomaan drinkkejä ja tilaamaan Uber-kyydin takaisin majoitukseemme.

Firman lapaset lämmittivät pelin ajan!