Autolla kohti etelää

Päivä 14: Santa Cruz ja Monterey 5.4.2015

Aamulla haimme auton parkkihallista ja lähdimme kurvaamaan Pacific coast highwaylle. Ensimmäinen etappimme oli Santa Cruz, jonne ajoi vajaan tunnin verran. Paikan olin bongannut muutamista blogeista, mutta mitään tarkempaa tietoa kaupungista minulla ei ollut. Kartan perusteella oletimme kaupungin keskustan olevan Santa Cruz Beach Boardwalkilla. Jätimme auton muutaman sata metriä ennen päämäärää kadun varteen ja kävelimme loppumatkan. Tämä tapa osoittautui ylipäätään aika toimivaksi Kaliforniassa. Yleensä kadun varsilla on paljon ilmaisia parkkipaikkoja, jos ei mieli päästä ihan ytimeen asti auton kanssa.

Beach Boardwalk paljastui huvipuistoksi, joka oli muuten aivan ihana! Huvipuiston laitteet olivat suurimmaksi osaksi puisia, vanhahtavia ja pastellin värisiä. Tivoli oli avattu alunperin 1900-luvun alussa, ja tätä vuosikymmentä oli selvästi kunnioitettu uusienkin laitteiden julkisivuissa. Kävelimme isolla pääkadulla katsellen ympärillä olevia härveleitä ja aistien huvipuiston tunnelmaa. Ilma oli mitä parhain, pieni tuulenvire ja aivan sininen taivas. Kävelykadulta pääsi suoraan isolle hiekkarannalle, jossa kävimmekin paistattelemassa päivää. Aika mahtavaa, että huvipuisto oli aivan rannalla. Kävimme pyörähtämässä myös Santa Cruzin päälaiturilla, jonka kojuissa myytiin paljon aiheeseen liittyviä vaatteita turistihinnoin.

Uppopaistettuja Oreo-keksejä!

Santa Cruzista jatkoimme matkaa Montereyhin, josta olimme varanneet motellin läheltä pikkukaupungin keskustaa. Motelli osoittautui todella hyväksi. Huone oli siisti ja tilava ja sänky queen-size -kokoa. Eli ei yhtään tunkkaista ja epämääräistä, mitä leffojen perusteella voisi kuvitella! Lähdimme loppupäiväksi autolla rannalle viereiseen Carmelin pikkukaupunkiin, joka tunnetaan koiraystävällisyydestään ja siitä että Clint Eastwood on joskus toiminut kylän pormestarina. Carmel kyllä lumosi minut. Idylliset, pienen alppimajan näköiset talot oli rakennettu rinteille, jonka alla avautui ranta ja Tyyni valtameri. Koko kaupunki näytti jääneen johonkin menneeseen aikaan. Kunnantalon ympärillä oli pienen pieniä kahviloita pienen pienissä mökkimäisissä taloissa. En tiedä voiko tällaista kylää löytää mistään muualta.

Menimme hetkeksi rannalle ottamaan aurinkoa. Kaupungin koiraystävällisyyden huomasi koirat sallivien ravintoloiden lisäksi siitä, että koirat saivat tulla uimarannalle. Rannalla juoksikin monen rotuisia koiria iloisina vapaana, rohkeimmat kävivät välillä kastautumassa meressä. Tässä oli kyllä kaupunki minun makuuni! Jäimme illaksi rannalle katsomaan kuuluisaa Tyynen valtameren auringon laskua. Tämä kultainen näkymä oli niin mainostettu ja hehkutettu, että olihan se nähtävä. Etsimme  rannan yläpuolelta sopivan kohdan, johon jäimme odottamaan H-hetkeä. Pakko kyllä kommentoida, että olin lievästi pettynyt auringonlaskuun. Valopallo vaan painui rantaviivan alle ilman että taivas sen kummemmin olisi värjääntynyt. Kyllä Suomen auringonlaskut järvellä ovat paljon hienompaa katsottavaa. Muutama muukin oli ilmeisesti jäänyt todistamaan tätä hetkeä, koska auringon laskettua pikkukaupungin tiet olivat ruuhkaisia kun kaikki lähtivät suunnistamaan hotelleihinsa.

Montereyssä motellimme vieressä oli ostoskeskus, jonka supermarketista kävimme ostamassa iltapalaa. Marketti olikin mitä mainion, siellä myytiin suurimmaksi osaksi luomutuotteita ja paljon aivan tuoretta tavaraa. Leivokset olivat vasta leivottuja ja valmissalaatitkin näyttivät juuri tehdyiltä. Kaikkea pystyi ostamaan sellaisen määrän kuin itse halusi. Tällaisia ruokakauppoja toivoisi Suomeenkin.