Kävellen San Franciscossa

Päivä 13: San Francisco 4.4.2015

Tänään päivä valkeni selkeänä, aurinko sarasti kirkkaan siniseltä taivaalta. Otimme taas take away -kahvit hotellin respasta ja lähdimme kävelemään San Franciscon aamuun. Kävelimme heti aluksi muutaman kilometrin matkan Haight-Ashburyyn, tuohon legendaariseen hippimestaan. Alue oli meistä kohtuullisen surullinen. Toki rakennukset olivat kivan värikkäitä ja pienissä putiikeissa myytiin kaikennäköistä hippitavaraa. Alue oli kuitenkin päässyt aika pahasti rähjääntymään ja oli roskainen. Paikalla on varmasti oma viehätyksensä, mutta me emme sitä ohikulkumatkalla kyllä aistineet.

Haight-Ashburysta pääsi kätevästi Golden Gate Parkiin, joka on suuren suuri ja viihtyisän oloinen puistoalue. Golden Gate Park on 20% suurempi kuin esimerkiksi New Yorkin Keskuspuisto, ja sen sisälle mahtuukin kaikennäköisiä teemapuistoja. Ostimme läheisestä kaupasta aamupalatarpeet ja menimme puiston nurmikolle syömään. Tämä puoli puiston laidasta taisi olla enemmän paikallisten kodittomien käytössä. Tuntui että joka pusikossa oli makuupussi. Paikalliset olivat kuitenkin mukavia, eräskin ostoskärryissä omaisuuttaan kuljettava herrasmies tuli kyselemään meiltä etsimmekö jotain tiettyä puistossa ja halusi suositella vierailua kasvitieteelliseen puutarhaan, jossa näkee kuulemma mm. erilaisia perhosia.

Kävelimme puistoa eteenpäin ja tulimme suihkulähdealueelle. Täällä alkoi näkyä jo muita turisteja ja paikallisia lenkkeilijöitä. Menimme myös kasvitieteellisen puutarhan portille, mutta jätimme kukkien katselun väliin, koska muistellen sisäänpääsymaksu oli kohtuullisen suolainen. Sen sijaan Japanilaiseen teepuutarhaan pääsi tänään ilmaiseksi ja menimmekin sinne pyörimään. Japanilainen puutarha oli kyllä aika hieno, en ole tosin Japanissa käynyt, joten en tiedä miten autenttinen kokemus oli.

Puutarhan jälkeen kiersimme pienen lammen, jossa ihmiset olivat ruokkimassa sorsia ja villihanhia. Lammelle oli myös kilpikonnia uiskentelemassa. Kokonaisuudessaan tykkäsin puistosta paljon, siellä oli paljon nähtävää ja ainakin näin aurinkoisella kelillä oli kiva jäädä nurmelle tai penkeille istumaan ja katselemaan ohikulkevaa porukkaa.

Golden Gate Parkista lähdimme kävelemään kohti itse Gloden Gate Bridgeä. Matka sillalle olikin kohtuullisen pitkä, mutta kuitenkin ihan käveltävissä. Rantaa kohti pystyi kävelemään polkuja ja puistoja pitkin, joten autotien varressa ei tarvinnut maleksia. Sillan viewpointille oli hyvät opasteet ja pian olimmekin muiden turistien kanssa napsimassa kuvia sillasta. Taas paikallista infraa arvostetaan! Olimme kävelleet jo niin paljon ja aurinko porottikin tänään yllättävän kuumasti, joten päätimme jättää sillalle kapuamisen väliin. Kävelimme rantaa pitkin ja nousimme siitä viihtyisän näköisen Pacific Height -kaupunginosan läpi kukkulan päällä olevaan puistoon, jossa joimme muutaman oluen (tai minä uuden suosikkini Smirnoff Icen Green Apple Bite-juoman)

Viimeisen Frisco-illan kunniaksi päätimme huristella Cable Carilla keskustaan syömään Cheesecake factoryyn. Cable Car on omaperäinen ratikka, joka kulkee vain liikkuvan kaapelin vetämänä. Lähinnä nämä suloiset ja vanhat puuvaunut ovat turistien käytössä, mutta minusta ihan kätevä peli siirtyä paikasta toiseen keskusta-alueella. Emme olleet aiemmin syöneet Cheesecake Factoryssa, vaikka olemme sen ravintoloita nähneet muutamassakin vierailemassamme paikassa sekä tietenkin Big Bang Theoryssä. Menu ja ruoka vaikuttivat kohtuullisen samalta kuin esim. Hard Rock Cafessa. Itse juustokakkuja emme tilanneet, mutta ne vaikuttivat erittäin herkullisilta ja kakkupalat olivat valtavia.