Ensikosketus San Franciscoon

Päivä 11: San Francisco 2.4.2015

Nukuimme maittavat yöunet Mercedissä ja aamulla heräsimme tuoreen kahvin tuoksuun. Majoittajamme Cheryl oli kokannut meille periamerikkalaisen aamupalan: maissileipää, omeletteja, tuoreita mansikoita ja rahkaa. Aamiaista nauttiessamme juttelimme Cherylin kanssa USA:n sisäpolitiikasta ja matkailusta. Cheryl oli kuulemma tavannut nykyisen Sacramentossa asuvan miehensä kun tämä oli ollut hänen luonaan airbnb-vieraana. Meidän aterioidessamme Cherylin pieni chihuhahua oli raahannut itseään puolet suuremman Pasin conversen sohvalle. Hauska pikkukoira ei onneksi saanut tuhoa aikaan kenkään.

Aamiaisen jälkeen pakkasimme laukkumme ja lähdimme ajamaan kohti seuraavaa etappia, San Franciscoa. Maisemat matkalla olivat vehreät ja ajoimme. mm tosi ison tuulivoimapuiston läpi. Hienoja maisemia olisi riittänyt varmasti muutenkin, mutta meikämimmi taisi pilkkiä suurimman osan ajasta. Onneksi matka ei ollut pitkä, ja pian olimmekin jo ylittämässä Oaklandin ja San Franciscon yhdistävää siltaa. Muutama muukin oli päättänyt tulla mestoille tuona päivänä, ja jonkun aikaa jouduimme odottamaan siltamaksuluukulla. Tullipaikan jälkeen tie kaventui, ja kaistat vähenivät. Suomessa luulisi kaistojen jatkuva yhdistyminen puurouttavan liikenteen, mutta Jenkeissä liikenne soljui sopuisasti eteenpäin. Sillan jälkeen ei ollut enää pitkä matka keskustaan. Olimme muutamaa päivää aiemmin varanneet hotellin läheltä Union Squarea, ja Lumian Here maps opasti meidät moitteettomasti perille.

Hotellimme oli pieni ja vanhahko, mutta ihan viihtyisä. Veimme auton hotellin suosittelemaan parkkihalliin, jossa pysäköinnin hinta halpeni, jos ei välissä hakenut autoa pois. Jätimme auton sitten henkilökunnan hellään huomaan kolmeksi päiväksi. Olin monesta blogista lukenut, että San Franciscossa pärjää ilman autoa keskustan kompaktin koon ja toimivan julkisen liikenteen takia.

Lähdimme loppupäiväksi tutustumaan kaupunkiin. Ensivaikutelma San Franciscosta oli minusta sekava, rähjäinen ja sotkuinen. Roskia oli ainakin enemmän kaduilla kun missään muussa USA:ssa näkemässäni kaupungissa. Kaupunki tuntui olevan myös aika täynnä laitapuolen kulkijoita. Kodittomia ja lievästi sekavasti käyttäytyviä tyyppejä näytti löytyvän joka kadun kulmassa. Financial Districtissä kävellessämme sainkin jonkun perskärpäsen mukaani. Erittäin sekavia puhuva mies lähti hyppelehtien kulkemaan vieressäni. Kaveri seurasi meitä jonkin aikaa ja jouduimme menemään ensimmäiseen vastaantulevaan liikkeeseen, jotta pääsisimme tyypistä eroon. Liike sattui olemaan lisäravinnekauppa, jonka ystävälliset aasialaismyyjät ajoivat ukkelin tiehensä. Näin päiväsaikaan tilanne vain nauratti, mutta en tiedä miten kuumottava tapaus olisi ollut, jos olisin ollut yksin liikkeellä. Muuten en kyllä tuntenut San Franciscossa missään vaiheessa oloani turvattomaksi, koska kaikkialla oli aina paljon ihmisiä.

Financial Districtiltä kävelimme China- ja JapanTownin kautta Alamo Squarelle, jonka alueella sai ihastella San Franciscolle tyypillisiä viktoriaanisia (Siskoni on noita-) taloja. Olisi varmaan hassua asua kuuluisissa Painted Ladies -taloissa, kun turisteja ramppaa yötäpäivää kuvaamassa rakennuksen julkisivua. Itse puisto oli mukava isohko vehreä kukkula, ja ihmisiä oli tosi paljon viettämässä iltaa nurmirinteellä. Eräs paikallinen kertoi meille, että nyt oli hyvä hetki vierailla puistossa, koska ensi maanantaina Alamo Square suljetaan yhdeksäksi kuukaudeksi jonkun tyyppisen remontin takia. Skoolasimme sitten tälle tiedolle, vaikka luutavasti meillä voi mennä aavistuksen kauemmin kuin 9kk, että pääsemme puistoon uudelleen.