Paikallisella rantaraitilla

Päivä 3: Los Angeles 25.3.2016

Tänään päätimme lähteä pienelle fillarointiretkelle Venicessä. Kävelimme heti aamusta rantaan ja nautimme take away -aamiaisen ulkoilmakuntosalin vieressä. Aurinko oli vasta noussut, mutta paikallisia oli tullut jo kuntoilemaan ja pelaamaan tennistä viereisille kentille. Haimme pyörät rannan pyörävuokraamosta (ja kun USA:ssa ollaan, niin piti allekirjoittaa lappu ettei haasta paikkaa oikeuteen, jos teloo itsensä pyörän kanssa).

Suosituin pyöräreitti Venicestä on Santa Monicaan ja sen mekin pyöräilimme. Reitti oli ihana! Kiemurteleva asfalttitie hiekkarannan ja kävelykadun välissä. Oli tosi mukavaa polkea rennosti aurinkoisena päivänä rannalla ja katsella vaihtuvia maisemia. Matkaa Santa Monicaan oli 4 kilometriä, joten sitä ei kauaa polje (paitsi me, kun halusin koko ajan pysähtyä ihailemaan jotain).

Santa Monicaan päästyämme, nousimme ensimmäisenä alueen suosituimmalle nähtävyydelle, laiturille nimeltä Santa Monica Pier. Laituri oli todella iso, sen päällä oli monia ravintoloita, vaate- ja turistikauppoja sekä kokonainen tivoli. Pyörimme laiturilla jonkin aikaa, laiturilla oli paljon trubaduureja ja musiikin säestämä yleinen tunnelma oli rento. Ihmisiä ei ollut vielä sankoin joukoin paikalla, nimittäin myöhemmin iltapäivällä laiturin ohi kulkiessamme huomasimme, että siihen aikaan laituri on aivan tupaten täynnä turisteja ja rannan parkkipaikalle näytti olevan satojen metrien autojono. En siis suosittele tulemaan mestoille autolla iltapäivän aikaan!

Anthony Bordainkin on käynyt Santa Monica Pierillä

Kävelimme sillan kautta Santa Monican keskustaan, 3rd Promenadin ostoskadulle. Katu oli mukava kävelykatu (joita Kaliforniassa ei ilmeisesti hirveästi harrasteta). Sen varrella oli paljon ketjuliikkeitä ja ravintoloita. Vaatekauppojen hinnat olivat minusta kohtuullisen korkeita, vaikka kaupat eivät varsinaisesti mitään merkkiliikkeitä olleet. Ostokset jäivät siis tekemättä. Myös ravintolahinnat olivat korkeita, joten päädyimme syömään päivän aterian illalla läheisessä In-N-Outissa.

Kaupoissa kiertelyn jälkeen haimme pyörät, ja lähdimme pyöräilemään Santa Monicasta vielä pohjoiseen päin. Valitettavasti pyörätie loppui jokusen matkan päästä, ja koska autotielle fillaroimaan siirtyminen ei houkutellut, käännyimme ja poljimme takaisin Veniceen. Ilta sujui jo tutulla kaavalla Venicen hiekkarannalla istuen ja alkoholituotteita nauttien. Kun aurinko laski, lähdimme viileyttä karkuun yhteen Venicen kuppiloista. Tuntuu, että Jenkeissä on vaan kohtuullisen kallista juoda ravintoloissa mikäli siellä ei ole menossa mitään happy hour -tarjouksia. Drinkit tuntuivat olevan joka paikassa 10 dollarista ylöspäin ja hintaan täytyy laskea aina myös tipit päälle.